Op dit moment zien we nog niet zo heel veel terugplaatsingen van het speciaal (basis)onderwijs naar het regulier basisonderwijs. Daar zijn allerlei (soms zeer logische) redenen voor te benoemen, maar wanneer je kijkt naar onze opdracht richting inclusief onderwijs, dan zullen we met elkaar toch een tandje bij moeten zetten. We beginnen met kleine stapjes. Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over de vraag aan welke kenmerken een reguliere basisschool moet voldoen om leerlingen die instromen vanuit het speciaal (basis)onderwijs te kunnen helpen bij het succesvol afronden van hun schoolloopbaan?
Meerdere factoren dragen bij aan succesvolle terugplaatsing
Bij de Kennisrotonde hebben ze een antwoord geformuleerd op bovenstaande vraag. Zij geven aan dat er nog geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan dat specifiek ingaat op op de succesvolle afronding van een schoolloopbaan na terugplaatsing in het regulier onderwijs. Er is echter wel kennis beschikbaar over factoren die bijdragen aan een succesvolle terugplaatsing van leerlingen. Belangrijke elementen hierbij zijn: het luisteren naar zowel kinderen als ouders, het bieden van extra ondersteuning op maat in de klas, leraren die hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen en diversiteit omarmen en ruimte voor leraren om zich verder te ontwikkelen en van elkaar te leren. Voor leerlingen die na terugplaatsing ook jeugdhulp nodig hebben, is een goede samenwerking tussen school en jeugdhulpverleners van cruciaal belang.
Dit is nog maar het korte antwoord op de vraag. Ben je geïnteresseerd in het volledige antwoord? Die vind je hier!