Handige links
Inclusiever onderwijs
Platform Naar Inclusiever Onderwijs voert activiteiten uit die vooral gericht zijn op de ondersteuning van scholen en samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs.
Stigmatisering speelt ook op school. Kinderen die anders zijn of lijken dan anderen, komen vaak in een hokje terecht.
Dyslexie
Alles over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg.
Het Steunpunt Dyslexie zet zich in voor kinderen met dyslexie. We willen een duidelijke bron van informatie zijn voor kinderen met dyslexie en hun ouders. Het doel van het steunpunt is het bieden van steun aan dyslectici en het bevorderen van kennisoverdracht van de wetenschap naar de praktijk.
De Stichting Dyslexie Nederland (SDN) spant zich in voor de overdracht van wetenschappelijke kennis over dyslexie naar professionals in het onderwijs en de zorg.
Dyscalculie
Informatie over dyscalculie van het Freudenthal Institute, het expertisecentrum Reken- en Wiskundeonderwijs van de Universiteit Utrecht.
Informatie van de overheid over hoe leerlingen met dyscalculie op school worden begeleid.
Hoogbegaafdheid
Landelijk Expertisecentrum Begaafdheid, Creativiteit en Talentontwikkeling
Als Landelijk Expertisecentrum Begaafdheid, Creativiteit & Talentontwikkeling draagt NTCN bij aan het stimuleren van talenten en creativiteit bij kinderen, jongeren en volwassenen.
Landelijk informatiecentrum hoogbegaafdheid
Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid Stichting Plato (LICH) is actief op het gebied van informatieverstrekking over en belangenbehartiging van hoogbegaafde kinderen.
Autisme
Het LNA stimuleert aangepast onderwijs en goede ondersteuning voor leerlingen met autisme in het regulier en speciaal basisonderwijs, voorgezet onderwijs en beroepsonderwijs door deskundigheidsbevordering en uitwisseling van kennis en ervaring.
Schoolverzuim
PATS (Preventieve Aanpak Terugdringen Schoolziekteverzuim) is een gestructureerde methode van signaleren, bereiken, adviseren en begeleiden van een ziekgemelde leerling, waarbij de partijen binnen het ondersteuningsteam intensief samenwerken.
MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) is een integrale aanpak van schoolverzuim. Deze aanpak is ontwikkeld door Ingrado (brancheorganisatie voor leerplicht/RMC), Raad voor de Kinderbescherming, Halt en het Openbaar Ministerie.
Thuiszitters
Over preventieve aanpak van verzuim op school.
Veiligheid
Veilig Thuis is er voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Maak je je ernstige zorgen over de ontwikkeling en/of de veiligheid van kinderen? En leidt vrijwillige hulpverlening tot onvoldoende resultaat? Dan kunnen professionals Capelse (of Krimpense) kinderen tot 18 jaar aanmelden bij het Jeugdbeschermingsplein.
Nieuwkomers / vluchtelingen
Actuele en relevante informatie omtrent het nieuwkomersonderwijs voor leerlingen in de basisschoolleeftijd.
Zieke leerlingen
Het netwerk Ziezon is hét landelijk expertisenetwerk voor ziek zijn & onderwijs. Alle consulenten Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) in Nederland zijn aangesloten bij dit netwerk.
Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie (LWOE)
De onderwijskundig begeleiders van het Landelijk Werkverband Onderwijs en Epilepsie (LWOE) adviseren en begeleiden kinderen en jongeren met epilepsie in heel Nederland. Samen met de betrokken leerkracht(en), intern begeleiders, schoolleiders, medische professionals en de ouders van deze leerlingen wordt een doelgerichte aanpak opgesteld.